Har din virksomhed et effektivt firmalogo?

24 September 2020 Lykke Holzmann Søby

editorial

Et firmalogo er en visuel repræsentation af en virksomheds identitet på et specifikt marked. Potentielle kunder kan måle en virksomheds forretning, dens værdier og produkter eller tjenester, den sælger, ved at se på dens firmalogo. Derfor vil de fleste virksomheder gerne have et unikt, bemærkelsesværdigt og engagerende logo. Alle de største, globale virksomheder har mindeværdige logoer, der er blevet en integreret del af kulturen.

Det vigtigste

Et firmalogo er det grundlag du bygger dit brand på. Men kan du identificere et godt logo? Hvad er kvaliteterne ved et godt logo? Kan du fortælle et unikt logo fra et klichélogo? Ved du at et godt logo er i stand til at gøre en virksomhed mindeværdig.

Et hamrende godt firmalogo kan præcist formidle et selskabs brandbudskab til målgruppen. Det formidler også virksomhedens identitet. Et unikt logo er attraktivt, men det har et formål. Det er mere end et kunstværk.

Et firmalogo er typisk et grafisk billede eller et symbol, der har et mærke eller understøtter det. Det kan være en logotype, der har et firmanavn. Logoer af Coca-Cola, IBM, Xerox osv. Andre logoer kan simpelthen være grafiske. Nogle logoer er blot et billede af et eller andet objekt. For eksempel har Apple-logoet kun et bidt æble, eller Nike-logoet er en slags vinge. Nogle logoer har begge dele – både typen og en grafik.

Det skal være mindeværdigt

Et af de vigtigste kendetegn ved et firmalogo er, at det er mindeværdigt for publikum. Et logo skal være i stand til at fange publikums opmærksomhed. Logoet skal også engagere potentielle kunder. Normalt er gode logoer lettere at huske. Nogle logoer har kun et symbol, der er meget lettere at huske end et firmanavn. Tag for eksempel Apple-logoet. Billedet af et bidt æble er stærkt i vores hukommelse. Dette billede er mere dominerende end firmanavnet. Sådan bygger en virksomhed sit brand.

Det skal være klart, at firmalogoer bliver mindeværdige designs, når de har nogle grafiske symboler. Vi kan alle forstå, at vi husker billeder mere levende end ord. For det meste huskes og genkendes symboler med det samme. Hvis du ikke straks genkender et billede, er chancerne for, at du ikke kan huske det ret store. Dette er grunden til, at abstrakte billeder normalt ikke betragtes som en rigtig mulighed, når du opretter et mindeværdigt logo.

Der er mange ting at overveje, når man laver sit firmalogo. 

More articles