Gode ideer til din sunde brunch

Skal du have gæster til brunch og mangler du lidt inspiration til, hvad du skal servere? Så kig med her og få gode forslag til, hvordan du sammensætter et sundt og dejligt brunchbord. Ofte er brunch fyldt med kager, bacon og fede oste, men man kan sagtens sammensætte en skøn brunch uden.

Bananpandekager

Ingen brunch uden pandekager. Men har du overvejet at skifte de almindelige, amerikanske pandekager ud med en variation med banan? Bananpandekager smager skønt og sødt, og så kan de tilmed nemt laves i en sundere udgave. Prøv for eksempel at skifte hvedemel ud med mandelmel eller havregryn og undlad sukker. Børn er ofte også vilde med bananpandekager og har i nogle tilbage når gæsterne er gået, kan de snildt bruges som en lille snack i madpakken. Pynt dine bananpandekager med en klat skyr og friske bær eller hakkede nødder og lidt honning eller sirup. 

Gnavegrønt

Snit et par mundrette stænger af eksempelvis gulerødder, bladselleri, agurk og rød peber og stil dem oprejst i glas med lidt vand i bunden, så de holder sig friske. Hertil kan du lave en lækker dip af skyr med krydderurter eller en god pesto af olivenolie, basilikum mandler og parmesan. 

Røræg, spejlæg eller blødkogte?

Vi kender allesammen de velkendte røræg, som serveres på cafeer til brunch. Det smager skønt men er ofte fyldt med både smør og sukker. Vil du lave en sundere udgave, kan du kombinere dine røræg med små broccolibuketter, cherrytomater og spinatblade. Steg grøntsagerne i lidt kokosolie og tilsæt herefter pisket æg. Slut eventuelt af med at toppe med lidt finthakket forårsløg eller koriander. 

Brød og boller

Til en god brunch hører godt brød. Det betyder ikke nødvendigvis rundstykker og franskbrød fra bageren. De fleste kan godt lide en god skive groft rugbrød under spegepølsen og du kan sagtens bage nogle skønne og sunde boller selv. Prøv at skifte lidt af hvedemelet i din opskrift ud med fuldkornshvedemel eller rugmel og bland lidt forskellige kerner som solsikkefrø eller hørfrø i dejen.